Eryarar, Zeki. "Endüstri Ürünleri Tasarımında Gestalt Teorisi Uygulaması"

 Endüstri Ürünleri Tasarımı, pek çok disiplinden beslenen bir alandır. Psikoloji bilimi de bu disiplinlerin başında gelmektedir. Psikolojideki algı teorileri içerisinde, Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek disiplinini en yakında ilgilendiren teori, Gestalt teorisidir. Gestalt teorisini kavramak, bir endüstriyel tasarımcıya hedef kitlesinin algı boyutuna göre tasarım yapabilmesi açısından çok önemli avantajlar sağlamaktadır. 

Bir tasarım, pek çok öğenin bir araya gelmesi ile oluşur. Tasarımcı, temel tasarım öğeleri ve prensipleri olarak adlandırılan enstrümanları kullanarak bu öğeleri biçimlendirir, konumlandırır ve sonucunda tasarımını oluşturur. Endüstri ürünleri tasarımında Gestalt teorisini incelediğimizde endüstriyel tasarımcıların insan ve insan gruplarının yaşam çevreleri ve kullandıkları nesneler ile olan fizyolojik ve psikolojik ilişkilerini incelediklerini görürüz. İncelemeleri sonucunda oluşturdukları konseptleri, kullanıcı ihtiyaçları ve üretim teknolojileri doğrultusunda geliştirerek, endüstriyel olarak üretilebilecek yeni ürünler tasarlarlar. 

"YAKINLIK KANUNU" birbirine yakın duran elemanların bir bütün (grup) olarak algılanması olarak açıklayabilirken 

"BENZERLİK KANUNU" ise belli bir yönden benzer olan elemanların bir bütün olarak okunmasıyla açıklayabiliriz.

"KAPALILIK KANUNU" bütün bir nesne algılama eğilimi, 

"FİGÜR-FON İLİŞKİSİ" arka fonun algıyı kısıtlayıcı etkilerinin ortadan kalkması,

 "DEVAMLILIK" sözcüğünü ise insan algısının uzanan bir şekli, bitiş noktasından devam ettirme eğilimi olarak tanımlayabiliriz. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Mies van der Rohe

Alvar Aalto

Bir Tasarım Modeli Olarak Mimarlık Nedir ?