Mies van der Rohe

Azda Çoku Görebilen Mimar: Mies van der Rohe

 Günümüz mimari anlayışının oturmasında en etkili olmuş isimlerden olan Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969), kendine has tasarım anlayışı ile tüm dünyaya yön verebilmiş bir isim. Resmi bir mimarlık eğitimi olmamasına rağmen hem modernist yaklaşımın hem de Uluslararası üslubun en başarılı temsilcilerinden olan Rohe, deneysel çalışmaları ile günümüz mimarisine de ışık tutmuştur.

Kolonlardan Kurtulmak

Katı bir minimalist tasarım anlayışına sahip olan Mies van der Rohe, taşıyıcı duvar mantığından olduğu kadar yapı içindeki dikey taşıyıcılardan da nefret ediyordu. Bu sebeple bunlardan kurtulmayı kafasına koydu. Açık plan anlayışını dünyaya tanıtan mimar olan van der Rohe, akışkan mekânları büyük bir başarı ile kurguladı. Kullanım alanında hiçbir taşıyıcısı hatta mecbur kalmadıkça bölücüsü dahi olmayan mekânlar tasarlayarak iç mekân kurgusunu da alışılmışın dışına çıkardı. 

İçte ve Dışta Özgürlük

Mies van der Rohe, cephedeki kapalı yüzeyleri kaldırıp attığı gibi iç mekân bölücülerini de attı. Bu da ortaya her anlamı ile açık ve akışkan tasarımlar çıkardı. Lakeshore Drive Apartmanları ve Seagram Binası ile başlayan cephe denemelerine Farnsworth House’unkine benzer açık plan denemeleri eklendi.

 

Farnsworth Evi 
Barselona Uluslararasi Sergisi

  • Illinois Teknoloji Enstitusu Mimarlik Okulu


Lake Shore Drive Apartmanlari

BARSELONA PAVYONU

Barselona Pavyonu, 1929 Uluslarası Fuarı’nın bir parçası olarak Mies van der Rohe tarafından tasarlanmıştır. İlk olarak Alman Pavyonu olarak adlandırılan yapı, Almanya’nın I. Dünya Savaşı sonrasındaki karakterini yansıtmaktadır. Mies van der Rohe tarafından dünya üzerindeki modern mimari hareketin bir temsilcisi olarak tasarlanan yapının aynı zamanda savaş sonrası Alman ulusunun modern ve yenilikçi yapısını da yansıtması amaçlanmıştır.
Barselona Pavyonu - Ludwig Mies van der Rohe
Mies van der Rohe için Barselona Pavyonu bir binadan başka bir şey değildir. Bu bağlamda Barselona Pavyonu, fuardaki diğer pavyonlardan ayrılmaktadır. Pavyon, fuarın karmaşık sanatsal varlığı içinde bir kaçış noktası, sakin bir mekan olarak tasarlanmıştır. Bu sayede, pavyon yaşanabilir bir mekana dönüşmüştür.
Barselona Pavyonu - Ludwig Mies van der Rohe
Pavyon, Barselona şehrinin kısmen sakin bir bölgesinde bulunmaktadır. Traverten bir taban üzerine oturan yapı, kendisini içinde bulunduğu şehrin kaotik yapısından izole etmektedir. Barselona şehrinin karakterine aykırı olan bu karar, pavyonun vermek istediği sakin ve ferah ortamın sağlanması için verilmiştir. 
 
 

Farnsworth evi

Farnsworth Evi (Farnsworth House), 1951 yılında arasında Amerika’nın Plano kentinde tamamlanmış, Dr. Edith Farnsworth için bir haftasonu evi olarak kurgulanmış konut yapısı. Mies Van der Rohe tarafından tasarlanan ev, mimarlık tarihinde oldukça önemli bir yere sahip; 20. yüzyılın süsten uzak, kesin geometri ve simetriyi essas alan rasyonel mimari anlayışla (Uluslararası Üslup olarak da geçer) ortaya çıkmış. Geleneksel yapı dilinde, yarattığı şeffaflık, askıda durma hali ve yalın yapı elemanları ilkeleriyle köklü değişikliğe yol açan bir dile sahiptir Farnsworth Evi.
Farnsworth Evi / Mies Van der Rohe
Mies Van der Rohe, kendi tüm mimarlık serüveninde üç konuyla uğraşıyor: serbest mekan, taşıyıcı iskeletin ifade en birleşme noktaları sorunları ve demir konstrüksiyon teknik çözümleri. Dünyaca ünlü yapısı Farnsworth Evi de bunları çözdüğü ve aktardığı en önemli eserlerinden. İlk olarak, Van der Rohe’nin Bauhaus için tasarladığı mobilyalar ve Barselona Pavyonu’ndan sonra ortaya attığı serbest mekan arayışının, total mimarinin sağlanabildiği yapı. Ev incelendiğinde iç mekanın taşıyıcılardan tamamen ayrıldığı, tüm cepheler yukarıdan aşağıya cam olup çevresine açılan bir evin oluşturulduğunu görmek mümkün. Yapı, dışarıdan 2 sıra kolonla destekleniyor; ne cephe ne de iç mekan hiçbir taşıyıcıyla kesintiye uğratılmamış.
 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Alvar Aalto

Bir Tasarım Modeli Olarak Mimarlık Nedir ?