Renk ve Temel Tamlamalar

 Renk ve Temel Tamlamalar

 Renk Bilimi ve Tarihsel Gelişimi – Murat Kotaman

1731 yılında Jacop Chrisstopherle Blan tarafından kırmızı, sarı, Mavi temel renk pigmentleri bulunmuştur. insanlar tarafından algılara göre değiştiği için bu metod üzerinde bilgi ve kavramlar geliştirilir. bu bilgi metodu üzerinde renkler somut etken karakterini ortaya çıkarır. Halbuki bu somut karakterler dışında renksiz hava ortamının bünyesi üzerinde barındırdığı renkli ışınları algılamamızda rol oynar. 
Bu renksiz algılanma aslında lord rayleigh tarafından keşfedilmiş olup partiküllerin çarpışma sırasında yer değiştirmesi ile ortaya çıkar. doğada çarpışması sırasında yer değiştirmesi ile ortaya çıkar.
Doğada aynı şey gökkuşağı içinde geçerlidir. Güneş ışınları için demetleri yayar ve yağmur tanecikleri kristal kırılma etkisi yaratır. 
Ve bu durum meydana gelir. Bu da bir diğer ışınlama olayı optik canlılıktan kaynaklanır. Rengin ışığa dış vurumu olarak boylarıyla ışın demetleri yerini alır. Bu dalga boyları ile çalışmayı yapan blim insanıda iscas Newton dur.
 
Her renkli yüzey insan psikolojisinde algı yaratarak boşluk oluşturur. Örneğin parlak bir cisme bakıldığında önünde beyaz olana bir bakıp farklı renkte parıltılar oluşturuyor ise bu zihnimizin doldurmak istediği boşluktan kaynaklanır. ve bu renklerin birbirini itme, karşıt(kontrast) söz konusu iken renklerin kendi karşıtlarında gereksinim duyması psiko-fizyolojik olaydır. 
 

Renk Çemberi 

 Tekstilde Renk ve Renk Kartelaları | Erdem Textile

Temel renk çemberi üç ana renk ilkesine göre sıralanır bunlar;
✔ kırmızı, sarı, mavidir. Ara renklerle birlikte 12 renk değeri gösterilmekte.
Ara renkleri gösterebilmek için farklı adlandırmalar kullanılmakta bunlar;
✔Alizarin
✔Ultramarin
✔Payne's girls gibi terimlerdir.
 

Pigment 

 Pigment Definition and Chemistry

Sıvı-toz karışımlı yüzeylere renk katmayı sağlarlar. Nesne üzerinde farklı ışık üzerinde farklı görünmekle olup herhangi bir yüzeye çarpınca bazı dalgalar emilirken bazılarınada yansır. Kırmızı, mavi ve sarı olmak üzere adlandırılan renkler başka renkler ile karımaktadırlar bu prizma( birincil) pigmet olarak adlandırılır.
Mavi, yeşil, mor ikincil pigment olarak adlandırılır. ikincil renkler birincil renkler ile karışılırsa üçüncül renkler ortaya çıkar. buun bulan ise alman şair goethe dir.
 

Doyum

 2019'da Ülkelere Göre En Popüler Renkler

Renk çemberindeki, yakın renkler ile karışımı yapılırken çeçitleri çoğaltılan ve zenginleştirilen renklerdir. 
Yakın olmayan ve karşıt rengi olanlara ise (contraste) karşıt renk denilmektedir. aynı zamanda doyurtma özelliklerinden dolayı karşıt renkler tamamlayıcıl renkler olarakta tanımlanmaktadır.
 

Hue 

 Hue, Tint, Tone and Shade. What's the difference? Color Wheel Artist  Secrets Revealed

Renk çemberinde yer alan renklerin her birini ayıran ve karakterleri tanımlayan özelliğe hue denir. 

 Sıcak Ve Soğuk Renkler

 Soğuk ve Sıcak Renkler - Kanvas Tablo Tablonukap

 Yukardan bashettiğimize dönersek sıcak renkler yarattığı psikoloji anlamından dolayı ateş, güneş..... gibi algılanır. asıl renkler sarı, turuncu, kırmızı renklerdir.
Soğuk sözcüğünde kış mevsimi algısı hakimdir. kar ve buzu andırmaktadır. asıl renkler mor ve yeşili aynı zamanda maviyi kapsamaktadır.
Renk çemberinde bu iki kavramın ayrıldığı geçişler esnek ve geçişli bir durumdur.
Yani mor-kırmızıya yaklaşınca soğumaktadır. böylece karşıt tamlayıcı renkler oluşur.
Sıcak renklerde ise durum farklıdır. sıcak yüzeyler olduklarından daha yakın, soğuk yüzeyler ise olduklarından uzak bir etki yaratmakatadır. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Mies van der Rohe

Alvar Aalto

Bir Tasarım Modeli Olarak Mimarlık Nedir ?